I Estlands kamp for selvstændighed mod Rusland indtil freden i Tartu i begyndelsen af 1920 kunne posten ikke
sendes ad de gamle ruter via St. Petersborg eller Riga,( Letland lå også i kamp med Russerne og Balttyskerne)
Derfor blev posten sejlet med båd fra Estland til Helsingfors og derfra vidre ud i verden, posten fra udlandet til
Estland gik ad samme rute.
Den hårde vinter 1919-1920 forudsagde at vandet imellem Estland og Finland frøs til i januar 1920
Og al bådtrafik blev indstillet, sidste skib menes at have sejlet d. 22.1 1920.
Dette betød et stop for al udenlandsk post, det var af vital vigtighed for Estland bl.a. p.g.a.
Fredsforhandlingerne med Rusland  hurtigt at kunne komme i kontakt med sine delegationer, ligesom det var vigtigt
at fremmedes diplomatiske post ikke blev forsinket. Derfor blev der startet en luftpost rute imellem Tallinn og
Helsingfors, hvilket blev publiceret d. 4.2 1920. Estland havde som hjælp til frihedskrigen fået nogle Engelske fly af
typen Avro 504 og fra Finland nogle franske Breguet 14 fly, ved hjælp af disse fly blev posten nu bragt ind og ud af landet.
Dette blev den første regulære luftpostrute i Nordeuropa og den 3. første i verden. I starten skulle al post fra Estland
befordres på denne måde uden særlig afgift. Den 12.2 blev det imidlertid bekendtgjort af postchef Rikand, at der var så
lidt plads i flyverne, at kun anbefaler post ville blive medtaget

 

Brev sendt fra Liva d. 7.2 1920 til Tyskland, desværre Ingen ankomststempel

 

 

Brev sendt fra Rakvera 8.2 1920  til Tyskland  ankomststemplet 23.2 1920


 

R-brev sendt fra Tallinn d. 18.2 1920 til Tykland ankomststemplet d. 9.3 1920

 

R-brev sendt fra Tallinn d. 23.2 1920 til Tykland ankomststemplet d. 9 .3 1920

 

R-brev sendt fra Tallinn d. 23.2 1920 til Italien ankomststemplet d. 14 .3 1920

R-brev sendt fra Narva d. 25.2 1920 til Frankrig ankomststemplet d. 11 .3 1920

Brev sendt fra Tallinn d. 25.2 1920 ankomststemplet Göteborg 9.3 1920

Brev sendt fra Tartu d. 26.2 1920 til Finland ankomststemplet Helsinki d. 2.3 1920 Da brevet ikke er anbefalet skulle det ikke være sendt med luftpost

Brev sendt fra Tallinn d 8.3 1920 til Tyskland  ankomsstemplet i Helsinki 15.3 og Berlin 26.3 1920 Frankeret med 5 Mk luftpostgebyr ( brevet mangler desværre 2 stk 70p frimærker )

 

Brev sendt fra Tartu 13.3 1920 til Tyskland ankomststemplet Helsinki 15.3 1920 og Weimar 26.3 1920
Frankeret med 5 mark vikingeskib ( måske var luftpostfrimærket ikke kommet til Tartu d. 13.2 )


  Brev fra Wiljandi sendt 9.3 1920 ingen ankomsstempel

Den 13.2 blev det offentliggjort, at man påtænker at udgive et luftpostfrimærke pålydende 5 mark. Det skulle være
med til at finansiere den dyre transport. Den 20.2 blev tillægsportoen vedtaget af regeringen
Den 2.3 blev det offentliggjort at luftpostforsendelserne skulle mærket öhupostiga og at tillægget var 5 mark, det gjaldt
pr. 15 gram for breve og pr. postkort.. Det særlige luftpostfrimærke udkom dog først  13.3. I mellemtiden skulle breve
opfrankeres med 5 mark med alm. frimærker.
Posthusene fik allerede d. 11 eller 12.3 luftpostfrimærkerne og brugte disse samme dag på de indleverede forsendelser,
der alle blev stemplet d 12.3 1920, der kendes enkelte stemplet d. 11.3. Breve indleveret d. 13.3 blev frankeret og
stemplet samme dag.

Brev sndt fra Tallinn 12.3 1920 til Norge ankomstsemplet Helsinki 15.3 1920

Brev sndt fra Tallinn 12.3 1920 til Finland ankomstsemplet Helsinki 15.3 1920

Brev sndt fra Tallinn 13.3 1920 til USA ankomstsemplet Helsinki 15.3 1920


Den 14.3 var en søndag og kun hovedposthuset i Tallinn havde åben, der kendes meget få breve stemplet denne dag.
Om morgen d. 15.3 afgik den sidste postflyver, idet isen brød op samme dag  og man kunne genoptage sejladsen til
Finland d. 16.3
Der er en enkel undtagelse vedr. postbefordringen i denne periode idet det lykkes at sende post via Letland til
udlandet d 10.2,  denne rute blev dog nedlagt d.11.2

Der blev ialt fløjet 21 gange fra Estland til Helsingfors

Dato

Antal og flytype

Post

7.2

3 Avro 504

64 kg

16.2

1 Breguet 14

betydelig last

20.2

1 Breguet 14

betydelig last

21.2

2 Avro 504

82 kg

22.2

1 Breguet 14

med post

1.3

2 Avro 504 og 3 Breguet 14

113 kg + 64 kg

2.3

1Avro 504 og 1 Breguet 14

med post

3.3

1 Breguet 14*

 

5.3

1Avro 504 og 1 Breguet 14

vægt ej kendt

9.3

1 Breguet 14

vægt ej kendt

10.3

1 Breguet 14

med post

15.3

2 Avro 504

en anselig mængde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Flyet nødlandede på Wranglø ca. 35 km fra Tallinn, posten blev bragt tilbage med hestetrukken kane.

 

Kilde:

Isnødflyvningen fra Estland af Jacques Hermann NFT n. 2 1972
Luftpostens historei I Norden . Stockholm 1978
Eesti håndbogen af Hurt & Ojaste
Div notater af Jacques Hermann
Kohls Håndbog
Oplysninger af Christoffer Kass Norge
Eesti filatelist nr. 39 2005